21 października 2017

Dyspraksja - co robić, jak ćwiczyć?

Przy okazji akurat rozważanego problemu przejrzałam zawartość bloga pod kątem "potwora" i... ze wstydem zauważyłam, że nigdy i nigdzie nie zamieściłam obiecywanych po wielokroć ćwiczeń, które wspomagają rozwój małego dyspraktyka.
Zamieszczam je zatem dziś z uwagami, które pomogą zmobilizować młody mózg do efektywniejszej pracy.
Powodzenia.


Uwagi i dodatkowe zadania wspomagające koncentrację i przetwarzanie (poznawałam je na kolejnych spotkaniach u terapeuty i znajdowałam w różnych zakamarkach sieci lub różnych książek):

1. wszystkie ćwiczenia z zagłuszaczem - grająca muzyką, szeleszczącą piłką,
2. ćwiczenia naprzemienne na napompowanym materacu wykonywać, żeby musiał człek młody równowagę utrzymywać (a ruchy naprzemienne to "dotknij lewym łokciem prawego kolana; dotnij palcami prawej dłoni lewej pięty; dotknij palcami lewej dłoni palców prawej stopy" itp.), 
3. masaże to najprościej popularne wierszyki "pada deszczyk, idą panie na szpileczkach, idą słonie" itd.,
4. ćwiczenia na piłce polegają na utrzymywaniu równowagi na piłce gimnastycznej np. małolat kładzie się na niej na brzuchu i tupając dłońmi (niczym w popularnej "taczce", która zresztą może być także doskonałym ćwiczeniem, jeśli dzieci lubią być trzymane za nogi i tupać dłońmi po podłodze) sunie w przód do woreczka gimnastycznego/piłki, które następnie wrzuca do stojącej ciut dalej miski,
5. posąg to nic innego, jak polecić dziecku stać nieruchomo i usiłować je przepchnąć, na bok lub w przód/tył - ćwiczy właściwe napięcie dyspraktycznych mięśni i odpowiedzi mózgu na ciało,
6. ustawianie ciała w przestrzeni to wykonanie polecenia typu "stań przodem do okna i lewym bokiem do szafy"
7. strzałki - na kartce rysujemy strzałki w dowolnym układzie, pokazujemy dziecku kartkę, zadaniem jest pokazanie narysowanej sekwencji za pomocą ruchów rąk według zasady: strzałka w prawo to prawa ręka podniesiona w bok, strzałka w lewo - lewa ręka w bok, strzałka w górę - prawa ręka w górę, strzałka w dół - lewa ręka ruch w dół; inny wariant tego ćwiczenia to napisanie w dowolnym układzie liter "L" i "P" - zadanie polega na wytupywaniu właściwą ; lewą lub prawą; nogą kolejnych liter

A. rymowanki - słowo, na które trzeba znaleźć rym (np. prowadzący mówi "stój" - dziecko odpowiada choćby "bój"), może być też w formie łączenia wyrazów podobnych brzmieniowo
B. sekwencje ruchowe np. zrób kolejno trzy pajacyki, dwa podskoki na obu nogach i jeden na lewej
C. sekwencje słowne np. powtórz za mną "drewniane drzwi, zielona skrzynka, kwaśna cytryna"

D. wyrazy na karteczkach, coś jak memory - prowadzący pokazuje trzy wyrazy dowolne, dzieć powinien cicho w myślach je przeczytać, po czym z pamięci powtórzyć (serie po 3 wyrazy) liczy się prawidłowa kolejność  w powtarzaniu tych wyrazów
E. leżenie na kocu na brzuchu z czymś ciężkim na plecach - koce, poduszki (max 5-6 kg) - młodzik odpycha się dłońmi i stopami od podłoża do tyłu - z każdym odepchnięciem wypowiada słowo na wskazaną na początku przez prowadzącego literę - taka sama pozycja i przepychanie się do przodu, gdzie każdy ruch to słowo na ostatnią literę poprzedniego wyrazu
F. ruch i mowa np. klaskanie rytmu z jednoczesnym wypowiadaniem sylab wskazanego wyrazu i powtórka.

Co ważne - dziecko musi skończyć zadanie, nawet jeśli się poddaje i nie chce, to nie można mu pozwolić na wycofanie się w połowie ruchu; mniej powtórzeń owszem, ale tylko tak.


Zdjęcie wyabstrahowałam z pierwszej opinii dziedzica, zawiera większość stosowanych przez nas przez 2 lata ćwiczeń.